In Deventer heeft er door het industrieterrein een spoorlijn gelopen. De spoorlijn is voor het eerst in gebruik genomen in 1925 en het laatste stuk is gesloopt in 2003. In de tussentijd is er op allerlei plekken spoor bijgemaakt en later weer afgebroken. Met het boek "Deventer Industriespoor 1925-2003" en allerlei andere bronnen ben ik aan de slag gegaan met een route die je langs de meeste locaties brengt van waar er nog restanten zijn van het spoor of gebouwen aan het verdwenen spoor.
Toen ik in 2016 23 jaar oud werd, heb ik het boek "Deventer Industriespoor 1925-2003" gekregen voor mijn verjaardag. Nadat ik het boek had gelezen besloot ik door de stad te fietsen, om te kijken waar er nog restanten zijn van dit industriespoor. Toen iok allerlei leuke restanden vond in het industrieterrein, besloot ik om hier een route van te maken. Ik wist toen nog niet wat voor route het zou worden, maar het begin was er.
Na een aantal maanden door verschillende boeken en bronnen te kijken, had ik een idee waar ik mijn route wilde beginnen. Eerst wilde ik gaan beginnen bij het station van Deventer, hier schuin tegenover heeft ooit een poststation gestaan. Omdat ik hier te weinig informatie over had, had ik besloten om een ander beginpunt te nemen van de route. Dit beginpunt is waar het industriespoor aftakt van het huidige spoor. Deze locatie is rechtsachter het Saxion, bovenop de dijk waar het huidige spoor loopt. Hier begint mijn verhaal van het industriespoor. Met de wandeling door de stad brengt de geschiedenis je langs de belangrijkste plekken waar het spoor heeft gelopen. De route eindigt bij een restaurant vlakbij de sluis, genaamd De Zwarte Silo. Het is uiteindelijk een vrij lange route geworden, aangezien het het spooor een lang trajcet had.
In het voorjaar van 2017 heb ik contact gezocht met de auteur, Arno Dijkhof, van het boek "Deventer Industriespoor 1925-2003". Ik heb hem toen verteld dat ik een route heb gemaakt van zijn boek en was benieuwd wat hij er van vond. Hij was hier enthousiast over en wilde van mij weten hoe ik de route wilde uitbrengen. Over die vraag zit ik nog te twijfelen. Aan de ene kant wil ik een boekje hiervan maken en bij de VVV leggen, zodat mensen dit zelf kunnen lopen. Aan de andere kant wil ik in het weekend rondleidingen gaan geven waarbij ik de route met een aantal mensen loop.
In september 2017 had ik afgesproken om de auteur in het echt te ontmoeten. We hebben toen een afspraak gemaakt en kennis met elkaar gemaakt. Ik heb toen de route aan hem laten lezen en hij heeft hier en daar wat aanpassingen gebracht. Na deze ontmoeting heb ik zelf de laatste puntjes op de I gezet en met hulp van foto's uit het boek "Deventer Industriespoor 1925-2003" in mijn route gezet en heeft Arno uiteindelijk de route goedgekeurd. De Route die ik met alle bronnen heb gemaakt, is hier te zien: Route Industriespoor
Op 11 april 2020 kwam Arno Dijkhof bij mij thuis langs om mij een van de eerste exemplaren te geven van het boek "Station Deventer" en heeft er als tekst in geschreven:
Beste Onno,
Hier is dan eindelijk het boek.
Bedankt voor je enthousiaste hulp!
We zien je nieuwe wandeling wel tegemoet.
Arno.
Arno had me al wel verteld over dit nieuwe boek van hem en nu had ik een exemplaar in mijn bezit. Ik ben toen druk bezig geweest om hier een route van te maken, op dezelfde manier en met het zelfde idee als het eerste boek: Om mensen door middel van een route de geschiedenis van het industriespoor en het station van Deventer te laten weten. Ik heb hard zitten ploegen om deze route mogelijk te kunnen maken en uiteindelijk heb ik er wat leuks van gemaakt.
Na heel wat jaren is het uiteindelijk zo ver. Mijn wandelroutes zijn klaar en op Open Monumentendag ligt mijn wandelroute van het station uitgreprint bij het station en komt er een QR code naar deze pagina zodat de route ook digitaal bekeken kan worden. Ben je benieuwd naar de wandelroute van het station? Kijk dan hier.