Command and Conquer Generals

Wat is het voor spel?

Command and Conquer Generals is een Real Time Strategy Game (RTS). Wat kenmerkend is aan deze spellen is dat ze allemaal hetzelfde idee hebben: Bouw een basis, verzamel grondstoffen, maak een leger en versla de vijand(en). Elke RTS heeft andere partijen die tegen elkaar spelen, maar ondanks deze verschillen, blijft het principe hetzelfde.

In Command and Conquer Generals (en Zero Hour), ga je de strijd aan met een van 3 partijen: Amerika (USA), China en de Global Liberation Army (GLA). Elk van deze partijen heeft zijn voordelen en nadelen, waardoor ze allemaal een andere tactiek hebben. Ook al is een van deze partijen je favoriet, speel de andere ook. "Know your enemy".

Terug naar boven

Amerika

Amerika kenmerkt zich als de meest geavanceerde partij van de drie. Dankzij deze technologie winnen de troepen een op een ten opzichte van hun soortgelijke troepen. Verder heeft Amerika toegang tot Lazer technologie, waarmee ze sommige van hun troepen sterker maken.

Waar Amerika in uitblinkt, is dat ze de grootste luchtmacht tot hun beschikking hebben. Hiermee kunnen ze makkelijk aanvallen vanuit de lucht doen ten opzichte van China en GLA.

Waar Amerika mee in de problemen komt, zijn de productiekosten van de troepen. Hierdoor kan Amerika minder troepen van een bepaald type maken dan de andere 2.

Terug naar boven

China

China kenmerkt zich met een grote diversiteit aan tanks. Vreder heeft China toegang tot Gatling, Napalm en kerntechnologie, waarmee ze allerlei troepen sterker maken.

Waar China in uitblinkt, is de Horde Bonus. Hierdoor presteren bepaalde troepen beter als ze in de buurt van elkaar zijn.

Waar China mee in de problemen komt, is de snelheid van hun troepen, aangezien deze meestal lager is dan van de andere 2 partijen. Hierdoor kunnen de USA en GLA de Chinezen makkelijk stoppen voordat ze schade hebben aangericht.

Terug naar boven

Global Liberation Army

GLA kenmerkt zich met het feit dat ze geen electriciteit nodig hebben om hun basis in stand te houden. Als de GLA op een of andere wijze aan een electriciteitbron weet te komen, daalt de productietijd voor alle troepen en gebouwen. Verder heeft de GLA toegang tot Anthrax (biologische wapens), camouflage (Stealth) en bommen en mijnen (Demolitions).

Waar GLA in uitblinkt, is de grote hoeveelheid infanterie en de mogelijkheid om aan de hand van beschadigde voertuigen van verslagen vijanden te hun eigen voertuigen te verbeteren(salvage).

Waar de GLA mee in de problemen komt is dat ze qua vuurkracht minder sterk zijn dan die van de USA en China. Ook heeft de GLA geen toegang tot een luchtmacht, waardoor deze genoodzaakt zijn om grond troepen te gebruiken. Door deze moeilijkheden, moet de GLA met verassingsaanvallen komen, om de vijand in de flank te kunnen pakken, om zo van hun zwakke plek in een sterk punt te maken.

Terug naar boven

Zero Hour

Command and Conquer Generals Zero Hour is een uitbreiding van Command and Conquer Generals. Deze uitbreiding brengt extra diversiteit in het spel in de vorm van Generalen met hun eigen specialiteiten. Elk van de 3 hoofdgroepen heeft 3 specialisaties met elk een iets andere speelwijze.

Voor meer informatie over de specialisaties kan je een kijkje nemen op China, USA en GLA.

Er zijn allerlei mods beschikbaar voor zowel Generals als Zero Hour, maar het merendeel is beschikbaar voor Zero Hour. Generals zelf wordt vrij weinig gespeeld, omdat de mogelijkheden voor spelen hier beperkt zijn.

Mods

Zero Hour heeft allerlei mods ter beschikking om down te loaden. Zelf speel ik al een aantal jaren met mods die te vinden zijn op: The Mod Database

. De mods die ik het meeste gebruik zijn: Shockwave, Rise of the Reds (ROTR), Operation Firestorm en meer.

Je kunt de mods onderverdelen in 2 soorten mods:

Jarenlang heb ik dit spel gespeeld volgens de standaard versie. Op een gegeven moment raakte ik de interesse kwijt van het standaardspel en zocht ik mogelijkheden om het leuker te maken. Toen vond ik op internet een website met downloadbare mods. Een mod is iets wat iemand heeft aangepast, ten opzichte van het basisspel. Als iemand een mod online zet, is het een downloadbare mod.

In het begin heb ik allerlei mods geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik toch bij 1 mod blijven hangen: Shockwave. Een groep mensen heeft deze mod gemaakt en vervolgens online gezet, zodat anderen het ook kunnen spelen en aan de hand van de feedback van deze mensen, kunnen de mods weer aangepast worden, zodat deze leuk blijven.

Programmeren in Command and Conquer

Na het spelen van talloze mods en kwam er op een gegeven moment een vraagteken in mijn hoofd: Wat hebben deze modpack makers aangepast ten opzichte van het huidige spel en hoe? Aan de hand van allerlei handleidingen op internet, ben ik aan de slag gegaan met de beginselen van het modden (programmeren) van het basisspel.

Tegenwoordig heb ik de meeste dingen onder de knie. Als ik een unit wil hebben van een andere mod, dan weet ik hoe ik deze over moet zetten, zodat het in mijn versie van het spel goed werkt. Af en toe kijk ik nog op een handleiding hoe een bepaald iets moet, maar dat wordt nu steeds minder. In de afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met units overzetten van andere mods, maar ik zit nu te overwegen, om ook gebouwen en andere dingen van andere mods over te zetten. Al met al vind ik het leuk om te doen en doe ik het ook regelmatig.

Hoe speel ik het?

Dit spel kan je zowel spelen in je eentje (singleplayer) als met andere mensen (multiplayer). Indien je wat hebt aangepast aan een bestaande mod en je wil het online met vrienden (of onbekenden) spelen, dan moet iedereen dezelfde aanpassingen hebben als jij. Anders werkt het spel zelf niet.

Zelf ben ik alleen bezig met singleplayer. Dan kan ik alles aanpassen naar mijn inzicht zonder dat er gezeur komt van andere mensen. Als ik het ooit online zou spelen, dan ga ik dat waarschijnlijk zonder mijn eigen mods doen, want dan heb je daar geen gedoe over.

Als ik het singleplayer speel, dan ben ik vooral bezig met testen en testen van units die ik net in het spel heb gebracht. Als een bepaalde unit werkt, dan ga ik door naar een volgende. Als de unit niet werkt, weet ik meestal waar het probleem aan ligt. Anders heb ik nog een handige handleiding waar het probleem in beschreven staat, met de oplossing. In het begin begon ik met simpele units, maar nu ben ik units aan het overzetten (uit andere mods), die iets meer aandacht nodig hebben voordat ze goed werken. Ik krijg er steeds meer ervaring in en vind het leuk om hier nieuwe dingen te ontdekken.

Zelf zie ik verschillende moeilijkheidsgraden wat betreft het modden. Deze verdeel ik in 3 stukken:

  • Beginner: Alleen huidige waarden aanpassen naar de gewenste waarden. Een enkele unit clonen.
  • Gevorded: Nieuwe waarden maken, units vanuit andere mods in je eigen mod stoppen.
  • Expert: Nieuwe waarden maken, nieuwe modellen maken, units vanuit andere mods in eigen stoppen.
  • Zelf zie ik mij als gevorded. Ik kan units overzetten vanuit andere mods en nieuwe waarden maken, maar ik kan (nog niet) nieuwe modellen maken. Wat komt omdat ik niet weet hoe die programma's werken.

    Terug naar boven

    Terug naar mijn games.